Stres ma dużo większy wpływ na twój mózg, niż myślisz. Tak,
doświadczasz rozproszenia, zapominania, negatywnych myśli czy napięcia, których
źródłem są stresujące sytuacje, ale czy wiesz, że to wszystko fizycznie zmienia
twój mózg? Hormony, które wydzielają się pod wpływem stresu nie tylko wpływają
na funkcjonowanie mózgu, ale także zmieniają jego strukturę fizyczną.
Kortyzol, hormon stresu, może zabić, skurczyć lub zatrzymać
neurogenezę w hipokampie. Hipokamp jest odpowiedzialny m. in. Za uczenie się,
pamięć i regulację emocji, a także wyciszanie reakcji stresowej po krytycznym
wydarzeniu. Jest to więc niezwykle ważny kawałek mózgu, zarówno dla naszego
życia osobistego, jak i zawodowego.
Przewlekły stres może także zmniejszyć przyśrodkową korę
czołową. A to wpływa negatywnie na podejmowanie decyzji, pamięć roboczą i
kontrolę impulsów behawioralnych. Stres może także wpływać na komórki
macierzyste, spowalniając dostęp do kory czołowej, gdzie odbywa się planowanie
kompleksowych procesów poznawczych i zarządzanie interakcjami społecznymi. W
efekcie mózg zaczyna mieć ograniczone możliwości uczenia się i pamiętania oraz
staje się bardziej wrażliwy jeśli chodzi o lęki i reakcje depresyjne.
Żeby jeszcze sprawę pogorszyć, ten sam hormon może
powiększyć i bardziej uaktywnić ciało migdałowate. Jest ono odpowiedzialne za
tworzenie się i przechowywanie wspomnień związanych z wyjątkowo mocno
naładowanymi emocjonalnie wydarzeniami. Zmiana, do której przyczynia się kortyzol
powoduje wzrost takich emocji jak strach, lęk i agresja.
Te zmiany w mózgu mogą mieć znaczący wpływ na to, w jaki
sposób komunikujemy się z innymi, na nasze możliwości uczenia się, pamiętania,
podejmowania decyzji czy realizacji długoterminowych celów. Sprawiają także, że
coraz trudniej jest zarządzać stresem i… koło się zamyka.
Na szczęście naukowcy odkryli bardzo skuteczne antidotum na
te wszystkie negatywne skutki chronicznego stresu: ćwiczenia!
Ćwiczenia sprawiają, że nasz mózg staje się do pewnego
stopnia „stresoodporny”, poprawiają się zdolności poznawcze i poszczególne
części wracają do normalnych rozmiarów.
Ćwiczenia powodują wydzielanie się substancji zwanej czynnikiem neurotroficznym (to takie specjalne
białka - BDNF), który odpowiada za rozwój, utrzymanie i naprawę neuronów. Można
porównać go do nawozu dla mózgu. Utrzymuje istniejące neurony w dobrym stanie i
powoduje wzrost nowych. Im więcej ćwiczymy, tym więcej produkujemy BDNF i tym
więcej tworzy się neuronów, szczególnie w hipokampie.
Ćwiczenia powodują także wydzielanie hormonu wzrostu (HGH),
który jest niezbędny do rozwoju wszystkich komórek w mózgu i ciele. HGH
neutralizuje naturalny proces starzenia się komórek i zwiększa objętość mózgu.
Trzydziestosekundowy sprint może sześciokrotnie zwiększyć wydzielanie HGH, z
najwyższym poziomem stężenia osiąganym ok. dwie godziny po biegu.
Na szczęście nie musisz spędzać godzin na siłowni czy bieżni.
Analiza najnowszych badań wykazała, że wystarczy nawet pięć minut ćwiczeń, by
uzyskać polepszenie nastroju i zmniejszenie poziomu stresu. Jeśli więc tylko
masz kilka wolnych minut, zrób cokolwiek, co przyspieszy twoje tętno, albo
będzie wyzwaniem dla mięśni. To bardzo prosty i skuteczny sposób na radzenie
sobie ze stresem.
Jenny C.
Evans
2) Ansell, E., Rando, K., Tuit, K., Guarnaccia, J., Sinha, R. (2012) "Cumulative Adversity and Smaller Grey Matter Volume in Medial Prefrontal, Anterior Cingulate, and Insula Regions." Biological Psychiatry. 72 (1): 57- 64.
3) Pittenger, C., Duman, R. (2008) "Stress, Depression, and Neuroplasticity: A Convergence of Mechanisms." Neuropsychopharmacology Reviews. 33: 88- 109.
4) Cotman, Carl W., Berchtold, Nicole C. (2002) "Exercise: a Behavioral Intervention to Enhance Brain Health and Plasticity." Trends in Neurosciences. 25(6): 295-301.
5) Ratey, John. (2008) Spark. New York: Little, Brown and Company. 256.
6) Ratey, John. (2008) Spark. New York: Little, Brown and Company. 256.
7) Barton, J., Pretty, J. (2010) "What is the Best Dose of Nature and Green Exercise for Improving Mental Health? A Multi-Study Analysis." Environmental Science & Technology. 44: 3947-55.